ALMINDELIGE FORRETNINGSBETINGELSER:
Medmindre andet er skriftligt aftalt mellem Advokaterne Østerbrogade 135 v/ Hans Henrik Thorsen (herefter ”Advokathuset”) og klienten, er disse forretningsbetingelser gældende for enhver sag eller opgave, som Advokathuset udfører for klienter.
Interessekonflikt og andre pligter
Ved modtagelsen af en sag undersøger Advokathuset, at der ikke foreligger en interessekonflikt.
Advokathuset har i den forbindelse udarbejdet interne regler til forebyggelse af interessekonflikter.
Det betyder bl.a., at Advokathuset indhenter nødvendige id-oplysninger på klienten og eventuelle modparter.
Hvis der foreligger en interessekonflikt, vil sagen blive henvist til en anden advokat.
Alle advokatvirksomheder er omfattet af hvidvasklovens regler om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme, hvilket indebærer, at Advokat-huset skal indhente og opbevare identitetsoplysninger på alle klienter, hvis sagen er omfattet af reglerne.
Det betyder, at Advokathuset ved oprettelse af en sag omfattet af reglerne bl.a. skal indhente oplysninger om klientens navn, adresse og CPR-nr. eller CVR-nr.
For så vidt angår udenlandske klienter, skal Advokathuset indhente identitetsoplysninger, der identificerer klienten på samme måde som et CPR-nr. eller CVR-nr.
Identitetsoplysningerne opbevares i henhold til hvidvasklovens bestemmelser herom i minimum fem år efter klientforholdets afbrydelse eller gennemførelse af transaktionen.
Hvis Advokathuset får mistanke om hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme, er Advokathuset forpligtet til at underrette Hvidvasksekretariatet herom.
Om grundlaget for behandling af personoplysninger henvises i øvrigt til Advokathusets Persondatapolitik, der særskilt fremgår af nærværende hjemmeside.
Behandling af sager mv.
Al bistand ydes i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler for advokaters arbejde, herunder retsplejelovens regler om advokater og de advokatetiske regler, som er udarbejdet og vedtaget af Advokatrådet.
Karakteren og omfanget af den juridiske bistand, der skal ydes af Advokathuset, aftales løbende med klienten.
Ophavsretten og alle andre immaterielle rettigheder til det skriftlige materiale, som Advokathuset leverer til klienten i forbindelse med sagen, tilhører Advokathuset, medmindre andet er aftalt mellem Advokathuset og klienten.
Klienten får således alene de nødvendige rettigheder til at benytte det skriftlige materiale i sædvanligt omfang.
Advokathuset opbevarer alle sagsakter i mindst fem år fra sagens afslutning.
Originale dokumenter tilbageleveres senest ved sagens afslutning.
Fortrolighed
Advokathuset er forpligtet til at behandle alle oplysninger modtaget fra klienten eller om klienten fortroligt. Tavshedspligten gælder uden tidsbegrænsning.
Depositum
Medmindre andet aftales i den enkelte sag, er Advokathuset som udgangspunkt berettiget til at betinge udførelsen af en opgave af, at der forinden indbetales et depositum.
Dette vil højest udgøre, hvad der efter et forsigtigt skøn svarer til det endelige honorar i sagen. Det vil dog ofte udgøre et mindre beløb end det endelige honorar.
Sagens behandling igangsættes normalt først, når depositum er indbetalt. Depositum behandles og forrentes i overensstemmelse med Advokatsamfundets regler om betroede midler.
Honorar
Advokathuset fastsætter honoraret med udgangspunkt i arbejdets omfang – herunder navnlig den tid, der medgår til opgavens løsning.
Der tages desuden hensyn til sagens betydning og værdi for klienten, sagens udfald, arten af det arbejde, Advokathuset udfører, det ansvar, der er forbundet med opgavens løsning, sagens kompleksitet og den grad af specialistviden, som opgavens løsning har krævet.
I rets- og voldgiftssager vil honoraret som minimum blive fastsat til tilkendte omkostninger.
Sagsrelaterede omkostninger og udlæg betales af klienten ud over honoraret.
Som eksempler på sådanne udgifter kan nævnes registrerings- og tinglysningsafgifter, retsafgifter, gebyrer, rejse- og opholdsudgifter, udgifter til forplejning samt udgifter til større kopieringsopgaver og forsendelser.
I forbindelse med at der indgås aftale om ydelse af bistand, giver Advokathuset efter anmodning fra klienten oplysning om de vigtigste elementer i den bistand, der kan forventes ydet af Advokathuset – og om størrelsen af det skønnede honorar.
Det vil ofte ikke være muligt at oplyse et fast vederlag, og i sådanne tilfælde angiver Advokathuset i stedet den måde, hvorpå vederlaget vil blive beregnet, eller giver et begrundet overslag.
Klienten vil efter anmodning tillige få oplysning om, hvilke udlæg Advokathuset forventer at skulle afholde i forbindelse med sagen.
I forbrugerforhold skal Advokathuset af egen drift i henhold til de advokatetiske regler afgive de ovenfor beskrevne oplysninger om honorarets størrelse m.v. skriftligt, uanset om klienten anmoder herom.
Afregning m.v.
I længerevarende sager foretages der som udgangspunkt a conto afregning hver måned eller hvert kvartal. I korterevarende sager afregnes der normalt alene ved sagens afslutning.
Sagsrelaterede omkostninger og mindre udlæg opkræves som udgangspunkt sammen med a conto afregninger henholdsvis afsluttende afregninger, efter at udgiften er afholdt.
Større sagsrelaterede omkostninger og udlæg kræves dog normalt forudbetalt af klienten.
Betalingsbetingelserne er netto 8 dage fra fakturadato. Ved forsinket betaling beregnes renter i overensstemmelse med rentelovens bestemmelser.
Klientmidler
Advokathuset forvalter klientmidler efter Advokatsamfundets gældende regler herom.
Ansvar, forsikring og ansvarsbegrænsning
Advokathuset er ansvarlig for den leverede rådgivning i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler og er ansvarsforsikret i et anerkendt forsikringsselskab.
Der er via samme forsikringsselskab stillet lovpligtig garanti for klientkontomidler i henhold til de af Advokatsamfundet fastsatte regler herom.
Advokathuset, herunder den ansvarlige indehaver og advokathusets medarbejdere er ikke ansvarlige for indirekte tab eller følgeskader, herunder driftstab, tab af data, mistet fortjeneste, goodwill, image mv.
Advokathuset, herunder den ansvarlige indehaver og medarbejdere hæfter ej heller for eventuelle fejl begået af eksterne rådgivere, som Advokathuset har henvist klienten til, ligesom Advokathuset, herunder den ansvarlige indehaver og medarbejdere ikke hæfter for eventuelle fejl begået af underleverandører, som Advokathuset efter aftale med klienten har overladt dele af opgavens løsning til.
Lovvalg og værneting
Alle tvister er underlagt dansk ret. Københavns Byret fungerer som aftalt værneting i første instans.
Klageadgang
Klienter kan klage til Advokatnævnet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K, eller via mail: klagesagsafdelingen@advokatsamfundet.dk. En klage kan vedrøre en advokats adfærd eller honorar.